Het historische moment waarop het eerste waterstof aangedreven binnenvaartschip in gebruik werd genomen, markeerde een mijlpaal in de transitie naar emissieloze transportmiddelen. Het binnenvaartschip, genaamd H2 Barge 1, is een retrofit van het voormalige schip FPS Maas en werd op 25 mei 2023 gelanceerd in Rotterdam door Future Proof Shipping (FPS).
De H2 Barge 1 heeft het A0-emissielabel ontvangen, het schoonst mogelijke emissielabel voor binnenvaartschepen, wat een duidelijke erkenning is voor de inspanningen van FPS om de transitie naar duurzamer transport te bevorderen. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat overhandigde het emissielabel aan de oprichter van FPS, Huib van de Grijspaarde, met de woorden: “Ik hoop dat deze prestatie van Future Proof Shipping andere scheepseigenaren ertoe aanzet om ook te gaan voor emissieloos transport. Dit is hopelijk niet het laatste A0-emissielabel.”
Het emissielabelsysteem voor binnenvaart is ontworpen om rederijen te stimuleren hun schepen milieuvriendelijker te maken, met voordelen zoals mogelijke kortingen op havengelden voor schepen met schonere labels. Het systeem wordt momenteel verder uitgewerkt in een convenant door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het in de vaart nemen van de H2 Barge 1 is een belangrijk moment voor Future Proof Shipping, een bedrijf dat vijf jaar geleden werd opgericht met de ambitie om een binnenvaartvloot op te bouwen waarmee goederen emissievrij kunnen worden vervoerd. Deze ambitie werd waargemaakt toen de voormalige FPS Maas, een conventioneel binnenvaartschip, werd omgebouwd tot een waterstof aangedreven schip, de H2 Barge 1.
Het ombouwproces van de H2 Barge 1 was een gecompliceerd project waarbij tal van technische en logistieke uitdagingen moesten worden aangepakt. Het werd uitgevoerd door Holland Shipyards Group, een scheepsbouwbedrijf dat zich specialiseert in complexe maritieme projecten. Het brandstofcel-systeem op waterstof is geleverd door Nedstack, een specialist in brandstofceltechnologie. De benodigde waterstof wordt geleverd door het Franse bedrijf Air Liquide, in verwisselbare tankcontainers.
Door de overstap naar waterstof kan de H2 Barge 1, die 110 meter lang is en honderden containers kan vervoeren, ongeveer 2000 ton CO2 per jaar besparen. Het schip zal worden gecharterd door Nike, dat het zal gebruiken om wekelijks containers tussen Rotterdam en de BCTN-terminal in Meerhout te vervoeren. Op de boeg van het schip is te lezen ‘Move to Zero. Nike’s journey toward a zero carbon and zero waste future’, wat duidelijk aangeeft hoe belangrijk duurzaamheid is voor zowel Nike als FPS.
Na het succes van de H2 Barge 1 heeft FPS aangekondigd dat het later dit jaar nog een schip zal ombouwen naar waterstof, de FPS Waal. Dit zal opnieuw gebeuren in samenwerking met Holland Shipyards Group.
Future Proof Shipping is ook aangesloten bij Project Condor, een initiatief dat tot doel heeft om in 2030 ongeveer 45 binnenvaartschepen op waterstof in de vaart te hebben. In dit model wordt de volledige waterstofinstallatie aangeboden aan scheepseigenaren op een pay-per-use-basis, waardoor ze niet hoeven te investeren in de geavanceerde technologie en per bedrijfsuur kunnen afrekenen.
De ombouw van de H2 Barge 1 werd mede mogelijk gemaakt door subsidies van het Interred North Sea Region Programmae, de RVO, Havenbedrijf Rotterdam en het EICB. Deze subsidies onderstrepen de groeiende steun van zowel publieke als private sector voor initiatieven die bijdragen aan het verduurzamen van de transportsector.
Het in de vaart nemen van de H2 Barge 1 is dus niet alleen een belangrijke stap voor Future Proof Shipping, maar voor de gehele binnenvaartsector. Het laat zien dat het mogelijk is om te voldoen aan strenge milieunormen zonder concessies te doen aan de operationele efficiëntie van het schip. Met de continue ontwikkeling en verbetering van waterstoftechnologieën is er hoop dat de binnenvaartsector in de nabije toekomst volledig emissievrij zal zijn.