Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 25 mei 2023 het eerste A0-emissielabel uitgereikt aan Future Proof Shipping (FPS), eigenaar van het eerste emissieloze binnenvaartschip H2 Barge 1. De uitreiking vond plaats op de Rotterdamse Maasboulevard, waar Harbers de speciale emissielabelvlag aan boord van het 110 meter lange binnenvaartschip hijste.
Het emissielabel binnenvaart, zo zei Harbers, zou net zo gangbaar moeten worden als het energielabel op een koelkast. Met het label kunnen rederijen laten zien hoe goed ze presteren op CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. ‘Waarschijnlijk gaan we zien dat afnemers erom vragen. Zij moeten kunnen aantonen dat hun transport groen gebeurt. Daarom is een emissielabel nodig’, aldus Harbers.
Harbers benadrukte dat, hoewel niet elk schip momenteel verplicht is een emissielabel te hebben, het belangrijk is om de partijen die aan dit soort innovaties meewerken te belonen. Ze kunnen zo aantonen dat hun schip daadwerkelijk emissieloos is.
FPS liet het schip de MAAS, dat voorheen op diesel voer, ombouwen tot een schip met een waterstofvoortstuwing, de H2BARGE1. In brandstofcellen aan boord van de H2BARGE1 wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Daarnaast heeft het schip ook accu’s aan boord. Het maakte op 25 mei zijn eerste reis, van Alblasserdam naar Rotterdam, en zal de komende jaren worden gecharterd door Nike om wekelijks honderden containers klimaatneutraal en emissieloos te vervoeren tussen Rotterdam en Meerhout.
CEO Richard Klattern van FPS verwacht dat de H2 Barge 1 nog wel even het enige schip met een A0-emissielabel zal blijven. Dit komt omdat andere schepen die alternatieve brandstoffen onderzoeken vaak nog een dieselmotor als backup aan boord hebben. FPS plant echter het volgende schip dat een A0-emissielabel krijgt, zal een van hun andere schepen zijn.
Harbers benadrukte dat het doel van het ministerie is om tegen 2030 150 emissieloze binnenvaartschepen in de vaart te hebben. Om dit te bereiken is er uit het Klimaatfonds 178 miljoen euro beschikbaar om waterstof te introduceren in de binnenvaart en het zware wegtransport. Het geld zal onder meer worden gebruikt voor de uitrol van de infrastructuur van groene waterstof.
Regels voor varen op waterstof bestaan nog niet, dus heeft de H2BARGE1 een ontheffing gekregen om de komende vijf jaar te kunnen varen. Het doel is om in 2026 de regels voor varen op waterstof afgerond te hebben.
Het ministerie verwacht deze zomer een convenant af te sluiten over brede toepassing van het emissielabel met een aantal stakeholders uit de binnenvaartsector. Het label kan in de toekomst voordelen opleveren voor schippers, zoals bij de toegang tot havens of financiering.